نماینده مجلس دوازدهم: اسقاط خودرو که در ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو آمده است، رشد خوبی داشته است و چهار برابر سال قبلی اسقاط خودرو انجام شد و امسال هم رشد زیادی خواهد داشت و طبق اعلام وزارت صمت در ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیارد دلار کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط خودرو خواهیم داشت.

تا زمانی که راه‌های غیر قیمتی برای کنترل مصرف سوخت و انرژی داریم، نباید سراغ اصلاح قیمت‌ها برویم

صنعت خودروسازی ایران با چالش‌های بی‌شماری مواجه بوده است، از کیفیت پایین خودرو گرفته تا ساختار بازار انحصاری و غیررقابتی. این مسائل اثرات نامطلوب متعددی بر اقتصاد و محیط زیست کشور از جمله مصرف و واردات گسترده بنزین، کسری بودجه و کمبود انرژی داشته است. یکی از عوامل جدی در مصرف بالای سوخت در کشور موضوع مربوط به مصرف بالای بنزین توسط خودروهای فرسوده است. موضوع خودروهای فرسوده در ایران تنها به تاثیرات اقتصادی محدود نمی شود بلکه تبعات زیست محیطی شدیدی نیز دارد. این خودروها مقدار قابل توجهی سوخت مصرف می‌کنند که به افزایش واردات بنزین و گازوئیل کمک می‌کند.

اخیرا گزارشی از طرف ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل منتشر شده است که نشان از وخامت اوضاع مصرف بنزین در بین خودروهای فرسوده داخلی دارد. طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل، بیش از ۳۵ میلیون خودرو در کشور در حال تردد بوده که بیش از ۱۳ میلیون یعنی ۳۷ درصد از این خودروها فرسوده هستند. خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی گازوئیل صورت خواهد گرفت. بدین ترتیب صنعت خودرو کشور تنها از محل خودروهای فرسوده، بیش از ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور زده است.

از همین رو تمرکز ویژه بر اسقاط خودرو اثر مهم و بزرگی بر کاهش مصرف سوخت خواهد داشت و در همین رابطه پیرامون اهمیت این راهبرد و راهکار با آقای روح‌الله ایزد خواه نماینده مجلس دوازدهم به گفتگو پرداختی که در ادامه خواهید خواند.

روح‌الله ایزد خواه نماینده مجلس دوازدهم در گفتگو با خبرنگار قدس در خصوص وضعیت ناترازی انرژی، اظهار داشت: برای حل ناترازی انرژی، نباید به سراغ اصلاح قیمت‌ها رفت؛ چراکه راه‌های قیمتی، راه‌های پرریسک و هزینه‌داری از لحاظ اجتماعی است.

وی ادامه داد: اسقاط خودرو که در ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو آمده است، رشد خوبی داشته است و چهار برابر سال قبلی اسقاط خودرو انجام شد و امسال هم رشد زیادی خواهد داشت و طبق اعلام وزارت صمت در ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیارد دلار کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط خودرو خواهیم داشت.

ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لذا وقتی راه های غیر قیمتی در کنترل مصرف سوخت و انرژی داریم، نباید سراغ اصلاح قیمت ها برویم و باید به سراغ افزایش مصرف سوخت جایگزین بنزین نظیر سی ان جی و همچنین اسقاط خودرو برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.